vrijdag 15 mei 2009

Cursus

En gisteren heb ik weer een dag Blog overgeslagen. Want ik was naar cursus. Ik probeer voldoende van foto’s en pagina opmaak enzovoorts te leren om de eigen website en drukwerk een beter aanzicht te geven. En toen viel mij weer eens op hoe vanzelfsprekend een vakman met zijn gereedschap omgaat. In dit geval de cursusleider met zijn PC. Alles lijkt vanzelfsprekend, alles gaat vanzelf, en alles valt direct op zijn plek. Tot je zelf aan de beurt bent om het te proberen.

En zo zal het met draaiwerk ook gaan denk ik. Voor ons is het (bijna) vanzelfsprekend dat het goed gaat. We kiezen een draaiautomaat die bij het draaiwerk past. We weten welk gereedschap we daarbij moeten kiezen, en hoe we het in moeten zetten. Voor een buitenstaander zal het er uitzien of het simpel is. En draaiwerk is ook simpel. Tot je het zelf probeert. Want een serie draaiwerk is toch wat anders dan enkele stuks. Als de snijsnelheid en voeding voor enkele stuks optimaal zijn (snel, want dan heb is er minder wachttijd bij de machine) kunnen de gereedschappen wel eens zo hard slijten dat men er uiteindelijk langer over doet, en met hogere gereedschapskosten, dan wanneer je langzamer begonnen was.

Eén van de lessen die voor mij uit deze cursus volgt is dat ik simpele dingen nu zelf kan doen, maar voor vakwerk vraag ik een vakman.

Geen opmerkingen: