donderdag 26 februari 2009

Nu eens andersom

Ik weet iets over het draaien met keramische beitels. Maar dat je keramiek ook kunt draaien is voor mij nieuw. En dan bedoel ik natuurlijk niet de pottenbakkers schijf, maar draaien als mechanische, verspanende, bewerking.
Ik las er iets over op een ‘vraag en aanbod’ pagina . En dat vond ik vreemd, want ik ken keramiek als een vrijwel onverslijtbaar materiaal, waar een beitel echt geen grip op krijgt.

Ik kon mijn nieuwsgierigheid even niet de baas, en ik ben gaan zoeken. Het blijkt dat keramiek bewerkt wordt, als het nog niet afgebakken is. Dat heet ‘in de groene fase’.
Daar vond ik dus ook een artikel over. Het probleem is dat bij het definitief ‘afbakken’ van keramiek, als het materiaal al zijn goede eigenschappen krijgt, de maatvoering wijzigt. Kennelijk heeft met dat nu zodanig onder controle dat met de vervorming al rekening gehouden kan worden.

En op die manier kun je waarschijnlijk seriematig op CNC draaimachines extreem slijtvaste onderdelen maken. Maar voor het automatendraaiwerk lijkt dit me nog geen geschikt materiaal. Maar het is wel een ontwikkeling waar we in de toekomst misschien mee te maken krijgen. Met alle extra voorzorgen van dien, want je moet er toch niet aan denken dat het stof dat hierbij vrijkomt in de lagering, geleidingen, aandrijvingen terecht komt. En dat is dan nog maar de draaimachine. Voorde draaiers lijken me de gevolgen van inademen ook niet fijn.

Er ligt dus nog een toekomst vol uitdagingen open in het automatendraaiwerk.

Geen opmerkingen: