woensdag 10 juni 2009

Luchtig

Wij hebben inmiddels onderdelen voor allerlei toepassingen gedraaid. Eén van de meest aansprekende vond ik zelf op dat moment onderdelen voor de kleine luchtvaart. En als ik klein schrijf bedoel ik ook klein. Wij draaiden alle onderdelen voor een koppeling die delta vliegers gebruiken om zich snel van de sleeplijn te kunnen ontdoen. De sleeplijn zit aan de andere kant aan een grote liertrommel vast, en al je de lijn niet bijtijds ontkoppelt wordt je dus weer naar beneden getrokken. Het lastige van omhoog lieren met een delta vlieger is dat de hoek van de lijn verandert, waardoor de lijn in conflict kan komen met het stuurframe. Daarom wordt de lijn in 2 keer ontkoppeld, en is voor de koppeling dus ook een dubbel mechaniek nodig. Dat makt gelijk de series draaiwerk die er in verwerkt zitten twee keer zo groot. We draaiden niet alleen de onderdelen, we assembleerden ook het geheel..
De vliegschool had een werkend prototype meegegeven, en aan de hand daarvan hebben wij een serie releases (zoals ze genoemd worden) gemaakt. Het moeilijkste bleken de veren, die de moeten voorkomen dat lierkabel zomar los gaat. Verder was het eenvoudig ontwerp.

De reden dat ik het toen zo aansprekend vond is dat ik zelf ook delta vloog. Het oplieren ging goed, het vliegen ook, maar met de landing wilde het nog wel eens misgaan. Bij gebrek aan talent ben ik toch maar op zoek naar een andere hobby gegaan, maar we hebben er wel een leuk ding voor op ons CV.

Helaas is het deltavliegen minder populair, en is het allemaal parapenten tegenwoordig. En daar gebruiken ze weer een andere release voor.

Geen opmerkingen: