donderdag 11 juni 2009

Luchtiger

Eén van de standaard toepassingen van draaiwerk is natuurlijk pneumatiek. En hoewel pneumatiek vooral over het verplaatsen van lucht gaat is het absoluut geen windhandel. Want de verplaatsing van de lucht brengt soms hele mooie dingen tot tand. Een heleboel pneumatiek onderdelen zijn rond, en lenen zich dus prima om gedraaid te worden. Zuigers, eindkappen, cilinderneus stukken, zuigerstangen, geleidingen, er zitten echt heel veel draaidelen in een eenvoudige cilinder. En dan moet zo’n cilinder nog aangesloten worden. Daar zijn koppelingen voor nodig, en die draaien we ook. Haakse (banjo) koppelingen, rechte koppelingen, banjobouten en wartelmoeren, we hebben het allemaal al eens gedraaid. En de lucht moet gestuurd worden. Met onderdelen voor stuurventielen hebben we dus ook draai ervaring. Soms zijn de onderdelen recht toe, recht aan, en andere keren zijn ze wat gecompliceerder. Want de ene cilinder hoeft alleen maar iets weg te duwen ,en de andere moet een meer complexe beweging op een georganiseerde manier helpen uitvoeren. Daar zijn dus allerlei aansluitstukken, regelnaalden en bufferschroeven voor nodig. Pneumatiek is heel veel omvattend, en een goed voorbeeld van het gebruik van automatendraaiwerk. Want 500 of 500 eindkapjes voor, bijvoorbeeld, een cilinder rond 12, daar maak je een ‘gewone’ draaier niet blij mee. Daarvoor moet je bij een automatendraaier zijn.

1 opmerking:

Unknown zei

Pneumatiek (http://www.desmetengineering.be) wordt gebruikt bij heel wat industriële toepassingen, en onbewust worden we er soms dagelijks mee geconfronteerd. Professioneel advies is zeker aangeraden!