woensdag 1 april 2009

Aluminium en Aluminium

Aluminium is een zeer prettig materiaal, dat meer aandacht verdient. Maar dan moet het wel de juiste kwaliteit aluminium zijn. Want iedere toepassing kent zijn eigen eisen. En voor bijna ieder eisenpakket is er een aluminium legering. Het is alleen jammer dat er zo weinig compromis soorten zijn. Aluminium dat zich goed laat verspanen was van oudsher slecht te anodiseren, te vervormen en te lassen. Nu weet ik ook wel dat je met de juiste combinatie van snedediepte en voeding bijna ieder materiaal kortspanig krijgt, Op de draaiautomaat heb je echter, zeker bij kleine onderdelen, niet de volledige vrijheid bij het kiezen van je verspanigs gegevens.

Aluminium 51ST, en de nog zachtere soort, 50ST (AlMgSi1 en AlMGSi0,5) zijn populair als er aan gebogen, gelast of geanodiseerd moet worden. Maar voor draaien is het een ramp, zeker op een langdraai automaat.

Gelukkig is er tegenwoordig Aluminium 6026. Deze legering is ten behoeve van de automobiel industrie ontstaan. De legering EN AW-6026 is speciaal ontwikkeld voor verspanende bewerkingen waarbij hoge snelheden, optimale spaanvorm en constante verspaanbaarheid wordt gecombineerd met een goede anodiseerbaarheid en corrosiebestendigheid. Zo staat het in de folder. Lassen en vervormen is nog steeds geen succes, voor zover ik weet, maar we zijn al een heel eind op de goede weg.
En het mooie is dat nu de automobiel industrie er minder van afneemt het ook opeens betaalbaar geworden is voor ‘gewoon automatendraaiwerk’.

Geen opmerkingen: