dinsdag 10 maart 2009

waarom zou je afval maken?

Waarom zou je afval maken als je het toch maar weggooit? Dat is zo’n kreet van ‘Loesje” die me altijd bij gebleven is. Dat was op een voorlichtings bijeenkomst over milieu beheer voor bedrijven. En dat slaat de spijker op zijn kop. Ik word wel eens benaderd met de vraag of, en hoeveel olie wij afvoeren.Meestal door bedrijven die graag de olie af zouden willen voeren. EN ze worden altijd minder enthousiast al ik de hoeveelheden, of beter, hoeweinigheden noem.

Metaalbewerking, en dus ook automatendraaien, kan bijna niet zonder metaalbewerkingvloeistoffen. En dan bedoel ik geen water voor het waterstraalsnijden, maar de koel en smeermiddelen die gebruikt worden om de standtijd van het gereedschap te verlengen. Nu is het een soort wetmatigheid dat wat goed is voor het gereedschap en de draaimachine meestal niet zo goed is voor de mens. Meestal, en dus niet altijd. Wij zijn in aan de rand van een prachtig natuurgebied gevestigd, en ik ben geïndoctrineerd, sorry, opgevoed, in de jaren 70, toen de milieulobby al veel aanhang onder middelbare school docenten had. De zorg voor de omgeving is mij dus met de paplepel ingegoten, en zodra ik een neus buiten de deur steek wordt ik direct aan het belang van deze zorg herinnerd. Wij zijn voor het bedrijf dus altijd op zoek naar mens, en dus milieu, vriendelijke oplossingen. We zijn zelf regelmatig in contact met de vloeistoffen, en we ademen de dampen in. Dus willen we olie die niet dampt. We willen ook weinig afval maken, en wat we maken moet zo min mogelijk schadelijk zijn. Eén manier om weinig afval te maken is gewoon niets weg gooien. En dat is het kenmerk van onze boorolie (eigenlijk heet dat: emulgeerbaar koel smeermiddel, maar dat is zoveel typen, dat doe ik maar één keertje). Zelfs de leverancier, die ons al verteld had dat de ‘uitsleep’ van deze boorolie (Glavitech CC700) heel laag zou zijn is verbaasd door ons lage verbruik. Gelukkig ligt dit niet aan ons, maar merkt hij het ook bij andere afnemers.

Samengevat komt het er op neer dat de boorolie minder in de spanen blijft ‘hangen’, dus er blijft meer achter in de draaiautomaat, die hoeft dus minder vaak bijgevuld te worden. En boorolie emulsie vervangen doen we alleen maar als door rotting de olie onbruikbaar is geworden.En zolang je de draaimachine maar iedere dag gebruikt gebeurt dat, bij een goede boorolie, gewoon niet. We gooien dus geen oude emulsie weg. En dat idee is voor velen even wennen.

Geen opmerkingen: